Tento týden oznámil Moz aktualizaci jeho skóre autority domény (DA – domain authority) a jak jsme mohli všichni čekat, způsobilo to jenom další zmatky v některých segmentech SEO průmyslu. Někteří, a hlavně někteří začátečníci, v SEO pletou metriku autority domény a interní metriky používané Googlem pro hodnocení stránek. Tato chybná představa je dále poháněna poté velkou částí různými agenturami a prodejci, kteří nabízejí nejrůznější řešení pro „zlepšení vaší autority domény“.
Autorita domény není Google metrika. Je to metrika, která je vytvořena společností Moz, poskytovatelem SEO nástroje stejného jména, který si jí sám vyvinul a sám ji propaguje. Abychom měli jasno, Moz nikdy netvrdil, že Google používá autoritu domény jako hodnotící metriku. Popravdě Moz velice jasně uvedl, že autorita domény není metrikou Google, ale namísto toho uvedl, že skóre autority domény je založeno na vlastních data setech a algoritmech, odlišných od Google algoritmu hodnocení.
Moz není ale jedinou společností, která přišla se svým vlastním skóre interních odkazů. Máme tu například Majestic, Ahrefs a spousta dalších poskytovatelů SEO nástrojů, kteří mají svá vlastní skóre.
Autorita domény vůbec neovlivňuje vaše hodnocení na Google. Protože autorita domény není Google metrikou pro hodnocení, má naprosto nulový dopad na to, jak dobře či jak špatně je vaše stránka hodnocena v Google algoritmu. Pokud vaše skóre autority domény poroste nebo poklesne, neměli byste to samé čekat od Google hodnocení.
Russ Jones z Moz dokonce vyžádal, aby byl přidán ke skóre autority domény popis a upozornění, jako reakce na fakt, že spousta lidí se ptá Google, jak vlastně mohou zlepšit jejich skóre autority domény.
Rozsévání zmatků. Ve stovkách e-mailů a bezpočtu on-line sociálních příspěvků jsme se setkali se SEO konzultanty, společnostmi a praktiky, kteří vyjadřují jisté obavy při změně jejich skóre autority domény a jak vlastně tyto změny mohou ovlivnit jejich Google hodnocení. Zaměstnanci a představitelé Google se snaží odpovídat těmto stížnostem a poznámkách ohledně skóre autority domény, jak jen mohou, ovšem stále se objevují noví a noví.
Proč tolik zmatků? Částečně je to kvůli nejrůznějším e-mailům a příspěvkům, jako níže uvedené, které tvrdí, že webové stránky „byly penalizovány“ aktualizací algoritmu autority domény a nabízejí nejrůznější služby budování odkazů, „aby zlepšily vaši autoritu domény“. Tento druh dezinformací a dezinformačních kampaní není vůbec neobvyklou taktikou při nabízení nejrůznějších placených služeb.
Avšak všechen tento hype začal už s Google PageRank. Většina těchto zmatků se datuje až k vlastnímu marketingovému pozdvižení od Google okolo PageRank nebo-li PR. V roce 2000 Google zviditelnil jeho skóre pro jakoukoliv stránku v prohlížeči s jeho Google Toolbar pro Internet Explorer.
PageRank horečka se doslova rozšířila jako mor a budování odkazů se stalo velice ziskovým byznysem. Spousta SEO konzultantů a společností byla doslova posedlá jejich PageRank skóre a kvůli němu také nakupovali, prodávali a vyměňovali odkazy na základě PageRAnk. A celý trh zaplavila spousta nejrůznějších pochybných nabídek a spamerů, kteří se snažili získat co možná nejlepší postavení a výhody v této nové ekonomice.
Když Google přestal zveřejňovat PageRank v roce 2016, celý průmysl začal hledat jakoukoliv jinou metriku, která se zaměřila na budování odkazů a všechno kolem toho. (Pokud se chcete dozvědět něco více o historii PageRank skóre, podívejte se na tento příspěvek)
No, a to je přesně ten čas, kdy se objevil Moz a jeho autorita domény. Možná to nebylo úplně úmyslné, ale stlao se to: a opět se tu objevila zářivá a hlavně jednotná metrika, na kterou by se lidé mohli zafixovat.
Proč na tom záleží. Pokud se budete zaměřovat na PageRank jako takový, nikdy vaše strategie nebude dobrá SEO strategie, stejně jako není dobrá SEO strategie zaměřovat se jen na autoritu domény. „Autorita domény je především komparativní metrikou a to už více zdůraznit ani nemůžeme. Samo skóre o sobě, ve vakuu, znamená pramálo,“ uvedl Rus Jones z Moz v interview minulý týden.
Autorita domény nemá vůbec žádný vliv na Google hodnocení. Vaše skóre autority domény může spadnout až do pekla a stejně vaše Google hodnocení bude naprosto netknuté. Zaměřte se raději na ten větší obrázek, širší úhel pohledu. A nenechte se zmást a zlákat na levné nabídky, které slibují zlepšit vaší autoritu domény.